Minne 2

Minnen 2

Jag vet att en blogg är något man regelbundet skriver i, så detta är ingen riktig blogg. När jag har kommit på några händelser så samlar jag ihop dem och skriver in dem i ”bloggen”. Händelser som avser förtroenden har jag som fina minnen och dessa kommer inte på bloggen.

30. Sveriges finaste elever
Hammargymnasiets elever från olika program och med olika samhällskunskapslärare besökte Sveriges Riksdag under en lång rad av år, ofta flera resor per år. En lång och myndig vaktmästare, vi kan kalla honom Adam tog emot i gamla foajén till besöksläktaren. Till en riksdagsledamot från Hälsingland sa Adam om Hammargymnasiets elever” de är bland de finaste i Sverige”.

31. Misstänkt sh-lärare på riksdagen
Jag hade varit och shoppat lite före riksdagsbesöket och tänkte jag stoppar in kassarna redan nu, då jag passerade Riksdagshuset. Jag gick in fram till skåpen, stoppade in påsarna låste och var på väg ut, då blev det stopp. Så gör man bara inte. Det hade ju kunnat vara en bomb.

32. Ku –klux Klan, spöket Laban eller romare i toga
Att blir bortburen från lärarrummet på Hammar av en vitklädd skock elever och buren till klassrummet. Ku Klux Klan kan uteslutas de hade inga huvor eller märken. Spöket Laban var det inte, så det var avgångselever som före studenten hade utnämnt sig själva till romare i vita togor. Tur att jag på den tiden var smalare.

33.MTV stjärna ?
Efter en stunds fritid i Berlin så var det återsamling på trappan till Berliner Dom, där sitter eleverna snällt och väntar. När jag kommer fram så säger en Eva. Olov kom vi vill visa dig något vid fontänen, så vi går i väg och jag undrar vad är på gång. Vid fontänen vänder vi oss om mot kyrkan och eleven säger ser du bilen där det är MTV som filmar, nu får du gå tillbaka. På återvägen kommer en person fram och tigger cigaretter, självklart har jag inga och på mitt svar sorry I don’t smoke så går karl’n och dunkar sitt huvud i en stor blomkruka.

34.Två toabesök
På resan till Trelleborg och en Berlinresa så stannar vi vid Scandic i Örebro för paus och toabesök. I trappan upp till toaletterna blir jag nästan omkullsprungen av en Eva som har bråttom. Hon susar in genom toadörren men kommer snabbt ut i gen, det var herrtoan som hon rusat in på.
Efter en lunch, nära stationen vid Friedrichstrasse, med några av grabbarna. På vår fråga var finns toaletten blir vi hänvisade en trappa upp. Vi går in på varsin toa, inga andra människor där, men så hör vi någon som vid urinoarrännan pratar tyska, när vi kommer ut från våra bås så står det en tysk och pratar högt med det han kissar med. Det blev inget handtvätt den gången, vi har högre fart bort från toan än Eva i berättelsen ovan hade.

35. Ferrari
I Berlin kan man få se många fina bilar, bilmodeller man knappt ser i Sverige, lyxbilar i överflöd, man blir avundssjuk. För att trösta mig har jag fått två Ferrari bilar av elever. En röd och fin på 2 decimeter och en på en stor affisch. Bägge prydde mitt arbetsrum på Hammar, så många lärare har nog inte Ferraribilar på arbetsrummet.


36. Ett urval av utvärderingssynpunkter om Berlinresan
Från 1992 till 2012 har elever och flera olika lärare, en Eva och en Adam har varit med många gånger, och jag gjort tretton studieresor till Berlin. Händelser och minnen som vi alla bär med oss. Några stycken elevcitat här nedan:
Det som jag tyckte var jobbigast var massgraven ( i Sachsenhausen) utanför ugnarna. Då blev det verkligen verkligt. Att står där och kolla på en gräsplätt och veta att det under där ligger askan av tusentals oskyldiga människor, det fick mig att brista i gråt. Men även om det var jobbigt just då är jag oerhört glad och tacksam för att vi har gjort den här resan.
Det är först nu efteråt som man förstår vilken speciell resa man varit med om. Nu i efterhand har man fått mer perspektiv. Resan är ett minne för livet
Det har varit enorma känslor. Känslorna har varit otroligt blandade och omtumlande.
Det som var hemskast med resan var koncentrationslägret, riktigt hemskt att gå på samma mark där så många dog.
Jag ångrar inte en sekund att jag deltog. Berlinresan är något jag och säkert alla de andra aldrig kommer att glömma
Jobbig mentalt på de platser där hemska saker tidigare utspelat sig”
Klassen fick också en chans att verkligen lära känna varandra.Vi lärde oss inte bara nya saker utan kom varandra närmare. Lärarna har varit jättebra på resan och stöttat en när det har behövts. Vi i klassen kom varandra närmare. Jag tror det berodde mycket på att vi hade många redovisningar, stöttade varandra
Jag anser att det här är något varje klass behöver, ett väldigt stort plus för att vi kom varandra så nära i klassen, man kände sig hemma med alla inklusive lärarna

37.Gentelemän i Berlin
Fem stycken gossar och 26 flickor. På en fråga till killarna efter några dagar i Berlin. Vad har ni gjort på fritiden blev svaret. Vi har delat upp oss så att de olika flickgrupperna fått en kille var. På min kommentar om att det var gentlemannamässigt så fick jag svaret. Ja och så har vi cirkulerat mellan grupperna så att ingen skulle känna sig förfördelad.
Jag hade under en annan resa varit och handlat i en närbelägen affär. På vägen tillbaka till Hubertusallee kommer jag ikapp en gammal tyska som släpar på kassar. Gentlemannamässigt erbjuder jag henne, på haltande tyska, bärhjälp. Väl åter på Hubertusallee träffar jag några elever som frågar vad jag gjort så jag berättar om mitt gentlemanna- insats och får till svar ”och du var säker på att hon inte var nazist som ung”

38. Luriga elever
Eleverna som jag är klassföreståndare för och som jag varit till Berlin med kommer in i klassrummet. Att de har något lurigt på gång syns på dem. De bänkar sig och jag gör mig redo att börja min lektion, då de alla på givet kommando tar tag i sina tröjor och drar dem över huvudet och fram kommer 31 foton på mig, tryckta på T-tröjor. Det är många år sedan men synen förföljer mig fortfarande.

39.Mänsklig skola
Som klassföreståndare fick jag en gång en överflyttad elev från Bessemer, ännu en Adam. Efter några veckor så frågade jag hur han trivdes. Han trivdes bra, så jag undrade vad det var som var bra med Hammar jämfört med Bessemer. Till svar fick jag att Hammar är en mycket mänskligare skola.

30.Dödskalle på utflykt
Wahlmans buss, en klass elever, några lärare och Hammargymnasiets dödskalle (antagligen plast med skruvar ihopsatt) från biologin. Målet är en studieresa till Västergötland. Dödskallen är en hemlighet. Ett av besöken under studieresan är Ekornavallen med

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0