Minnen

En liten lista över minnen av elever och händelser, utan kronologisk ordningsföljd, som de råkar poppa upp ur minnet. Alla kvinnliga elever får heta Eva och alla manliga får heta Adam.

1.Waterloo
Vilken utmärkt elevtävling om EU. I varje län utsågs en vinnare som belönades med en resa till Bryssel, det utmärkta var att elevens lärare fick följa med. I Waterloo finns ett minnesmärke i form av en stor hög med många trappsteg upp till toppen. Eva som vunnit tävlingen i Gävleborg började knalla upp och jag tänkte hålla jämna steg med henne, en Eva som tränat slalom i Hoforsbacken. Jag var chanslös. På toppen av segermonumentet över Napoleons förlust fick jag trösta mitt ego med att för en grupp japaner berätta om slaget.

 2. Historiegrupprummet på Hammar
Augusti månad, två Adam står och diskuterar intensivt. Elever som jag kommer att ha senare.Ämnet för diskussionen, det hade inget med undervisningen att göra, det hade kunnat vara fotboll. Vad var det då ? Jo hur var det egentligen med drottning Viktoria av England och hennes relationer med premiärminister Disraeli resp. premiärminister Chamberlain.

 3.Svartsjuka på buss
En av många studieresor till Stockholm. Hade nyligen varit till Berlin med en klass. Planerna på en ny resa hade börjat så smått, pratade i bussen lite med de kommande resenärerna om resan. När jag senare gick neröver i bussen, var det två Evor som såg svarta ut över ögonen, jag ljuger inte, de var inte alls glada åt att jag skulle göra en ny Berlinresa.

4.Berlin en varm sommarkväll
Att ha synpunkter på hur elever klär sig är känsligt. Den Eva som jag stillsamt påpekade för att hon nog hade ett lite väl urringat linne på sig tyckte nog att det inte angick mig. Hon hade en tröja med sig i fall det skulle bli kallt, den fick hon nytta av. När vi återsamlades hade hon den på sig ordentligt uppdragen till halsen och sa ” dom där djävla tyskarna är inte riktigt kloka”.

 5.Bortappade elever i Berlin.
Två gånger har elever kommit bort, men kommit till rätta. En gång var det en Adam som skulle träna och sprang i väg själv(bröt mot reglerna). Han blev räddad av en äldre dam, som gav honom en slant till bussen mot Hubertusallee.
Den andra gången, inte samma resa, var det en Eva. Det var fritid och vi delade upp oss, några ville åka till forna Öst-Berlin så vi gav oss iväg till tunnelbanan. En Eva(en annan) frågade mig om hon kunde gå och köpa en glass. Ok sa jag, hon kom tillbaka och så åkte vi i väg. Några stationer senare säger eleverna Olov Eva(den borttappade) är inte med. Jag frågade skulle hon det ?. Ja säger den tidigare glassätande Evan ” hon bad mig säga till dig om att hon skulle köpa glass, men jag glömde det. Eva som kom bort hade adresslappen till studenthemmet med sig och visste hur bussarna gick så hon tog sig hem. Vi köpte en liten Berlin-nallebjörn till henne och jag fick åka tillbaka och hämta henne på Hubertusalleé.

 6.Vilsen lärare
Lika bra att erkänna två gånger har jag med elever i släptåg kommit vilse i Berlin.

 7. Inga lyckade gatumusikanter
När klassen väntar på bussen så får vi se klassens 5 gossar stå en bit bort och spela på läpp och kam med mössorna framför sig på trottoaren, det blev inga pengar, förståeligt.

 8.Parkbadet
Året efter en Berlinresa dog plötsligt en av lärarna som varit med. Jag kollade på schemat och såg att klassen var på badhuset så jag går dit för att berätta. Där möter jag några av klassens Evor som jag berättar för. Nu hör det till historien att klassen skulle åka till Åland lite senare under våren, så Evorna frågade mig om det skulle ställa in resan. Ja sa åk ni det skulle Adam (nu heter även läraren Adam) tyckt. Då får jag svaret ”Hade det varit du som dött så hade vi inte åkt” trösterikt att höra.

 

9. Mariestadsminnen, högstadiet Tunaholm
Fortfarande minns jag namnet på eleven, men nu heter han Adam. Vi skulle till ett forntida begravningsfält med dösar, gånggrifter och annat. Med mig i en väska hade jag en dödskalle från biologiinstitutionen på skolan. Jag pratade med Adam och han nappade på idén. Jag smög över döskallen till honom och han drog i väg till en gånggrift, där halade han fram döskallen och skrek så det hördes över hela området titta vad jag har hittat. Eleverna kom springande, det tog ett litet tag innan de fattade att det var ett skämt.

 I åk, 8 åkte vi med buss till Stockholm och besökte Riksdagen. Inför fritiden fick alla elever en karta med en inringad fyrkant och besked ,inom detta område får ni vara. En gång när jag frågade några Adam. Vad har ni gjort på fritiden? så fick jag svaret, vi har följt strecken runt fyrkanten på kartan.

 Det var på den tiden ABBA slog igenom, de spelades på bussresorna till Stockholm av eleverna, så jag tycker fortfarande att ABBA är bra.

 Ung och oförståndig nappade jag på utmaning under en sådan resa om att berätta fräcka historier, eleverna vann.

 10.Varnhems klosterkyrka i Västergötland
Studiebesök i kyrkan en guide som berättar. En munk smyger in i kyrkan eleverna försöker både lyssna på guiden och titta på munken. Det eleverna inte vet är att det är ingen munk, guiden vet om det. ”Munken” är en gammal bekant sedan jag bodde i Västergötland.
När guidningen är över och vi är på väg mot utgången så står ”munken” där och pratar med guiden. Jag kliver fram om kramar om min gamla kompis. Eleverna tror jag har blivit galen som går fram och kramar en munk. Tyvärr har jag inte ögon i nacken, men enligt guiden och ”munken” som såg eleverna, en bit bakom mig, såg de ut att ha blivit utsatta för en massiv chock.

 11.Estoniakatstrofen
Vi var i Berlin när Estoniafärjan sjönk på väg från Tallin till Stockholm. Det finns tre flickor med samma förnamn i klassen. Det här är före mobiltelefonerna så det ligger en lapp på receptionsdisken ” Eva ring hem” Från myntautomaten började det ringas, inga svar och så håller det på tills en Eva får tag på sin mamma som bara ville veta hur det var med flickans förkylning.

 12.Blev Hammar chockat?
Svaret är nej, men enligt eleverna blev någon lärare det. Eleverna hade till skolfotot i trean skaffat sig lösbröst, vilket alla hade satt på sig, som ett romerskt harnesk. Givetvis fick jag frågan om jag trodde de vara äkta. Att bara svara nej var för enkelt, så jag sa nej det trodde jag inte för så mycket vet jag om tuttar att dom kan inte se lika ut på 31 elever, inklusive killarna i klassen. Möjligen var det efter detta som skolledningarna började intressera sig mer för hur eleverna ”klädde” ut sig.

 13.Trevligt
Att möta en fd. elev vid Hammargymnasiets lärarparkering och mötas av orden, jag har börjat på lärarutbildningen i historia så att jag kan efterträda dig. Roligt men synd att Hammargymnasiet inte längre finns.

 14.Ryser fortfarande när jag tänker på det
Vi klev av en buss i centrala Berlin, en av Evorna var lite sen och hoppade ut mellan dubbeldörrarna när de stängdes. Hon ramlade och fick benen under bussen. Jag hann ta ett steg fram för att dra undan henne när hon själv drog undan benen.

 15.Lurade en hel skolklass
Eleverna hade på svenskan gjort en tidning bl.a. fanns ett recept på semlor. Att det inte skulle fungera såg jag, det saknades mjöl i receptet. Jag har med mig en stor bunke och slev till skolan. Tackar för tidningen och berättade att jag hade bakat, men som jag sa till eleverna, det blev en djävla sörja och nu får ni faktiskt smaka på den. Så dunkar jag ner skålen på första bänken till vänster om klassrumsdörren. Blev mer lyckat än jag trott det var nämligen den Eva och Adam som skrivit receptet som satt där. Dom och klassen lugnade ner sig när dom upptäckte att skålen var fylld med godis.

 16. Särskild prövning i Historia.
På den här tiden så läste man ämnen, i historia börjar man i åk. 1 med Medeltiden och i åk 3 kom man fram till den moderna tiden. På våren i tvåan kom en Adam och berättade att han ville göra särskild prövning i historia, eftersom vi i trean skulle läsa modern historia som han kunde bäst. Jag berättade att man då blev förhörd på alla tre årskurserna, fick ingen hjälp och man anmälde till expedition. Så blev det, rektor utsåg huvudläraren i historia till prövande lärare och mig till bisittare. Adam kom och fick frågan ”redogör för Frankrikes historia och dess effekter på Europa och världen”. Adam började med gallerna omkr. år 0, efter en timmes oavbrutet berättande, relevant och sammanhängande var Adam framme vid Charles de Gaulle och andra världskriget. Då sa min kollega det räcker, det är bra. Att det blev högsta betyg en femma var självklart.

 17. Läskig källare
Två Evor från Hammar och en Eva och en Adam från Bessemer blev uttagna att få åka till Bryssel och göra ett reportage åt kommunen. Inkvarteringen blev ute i Waterloo i ett nedslitet litet slott som tillhörde Skandinaviska skolan, där chefen tidigare hade varit gymnasiechef i Sandviken. Det ryktades on att Gestapo under kriget hade använt slottet. Vem som kom på idén att vi en kväll skulle utforska källaren i stearinljusets sken har jag glömt, men jag hängde på. Vi hittade mycket spindelväv och spindlar.

 18.Biljettlös i Berlin
En Eva tappade bort sin veckobiljett och ville inte köpa en ny. Hon chansade på att inte åka fast. Biljettfusk i Berlins kollektivtrafik kostar 3000-4000 svenska kronor. Hon klarade sig.

 19.Vemodig elev
När vi åker hem, denna gång med tåg, och står och tittar ut så frågor jag den Adam som står bredvid mig. Ser jag stänk av vemod i dina ögon, han svarar , det är inte stänk det är floder.

 20.Hoforspolitiker
Hammar får besök av en politiker från Hofors som vill träffa Hoforselever. Eftersom jag i min klass har många elever därifrån så frågor rektorn mig om politikern kan få följa med och träffa eleverna. Man har i Hofors börjat diskutera att starta sin egen gymnasieskola. Javisst säger jag. Skickar ut Sandvikeneleverna i grupprummet för att jobba. Som sista fråga ställer Hofors politikern frågan vad är bäst med Hammar? Någon av eleverna svar ”att det ligger i Sandviken” 

 21.Berliner Dom
Detta samtal utspann sig på tyska mellan en Eva och mig. Hon står och tittar på taket i kyrkan.Jag säger en stor kyrka, hon svarar ja verkligen Jag säger en vacker och fin kyrka, hon svarar ja mycket fin Jag säger här har jag en broschyr över kyrkan som du kan läsa, hon tar emot den och tittar på den och säger det här var en svår text. Hon är så inne i tyska språket att hon inte ser att texten är på svenska.

 22.Uttittad
På hemresa från Berlin, denna gång med båt. På kvällen råkar jag passera disco-golvet och blir haffad av Evor som säger att jag skall dansa. Jag som inte kan. Men har elever gjort allt jag har sagt åt dem att göra i Berlin så är det bara att lyda. Jag härmar flickornas rörelser så gott jag kan och blir uttittad av folk. Medelålders gubbe, de vet ju inte att jag är deras lärare, som dansar med unga kvinnor. Detta inspirerar en äldre man att ge sig ut på dansgolvet för att även han han få dansa med Evorna. Men då bildar de ring så han lommar snopet tillbaka, Han försöker flera gångar med samma resultat. Att någon ser ut som ett levande frågetecken passade utmärkt på honom. Hans hjärna fick inte ihop det han såg och att inte han fick dansa.Man tackar för det utmärkta exempel på hur perceptionen fungerar som jag på detta vis fick till psykologiundervisningen.

 23.TV-tornet i Berlin
Det är någon vecka efter att flygplan har flugit in i tornen i New York. Vi är uppe i TV-tornet i Berlin och jag ser ett flygplan på natthimlen. Bredvid mig står en Eva. Jag hugger tag i henne och säger det flyger emot oss. Vi lever bägge två och jag är förlåten.

 24.Lättklädda damer från Vilda Västern?
På den här tiden hade avslutningseleverna varje år ett maskeradtåg genom stan. Jag är klassföreståndare i en klass som är i sal E 254. Jag behöver prata med en elev så jag går dit och öppnar dörren och tror att jag blivit förflyttad till vilda västern, lättklädda med färgglada korsetter och tillbehöver. Backar fort ut och ropar på den elev jag letade efter.

 25.Jag missade en lektion
Jag tror bara att jag missat en lektion. Eleverna hittade mig lugnt ätandes min matsäck uppe i lärarrummet. Snabbt i med maten och ner till klassrummet och bad om ursäkt och fick till svar ja sånt kan hända.( minns inte att jag missat någon mer)

 26.Optimalt valutaområde
Besök av politiker i klassrummet  på en elevfråga svarar han något om euron och valutasamarbete. Efter lektionen kommer Adam fram till mig och säger vad menade han fattade han inte frågan, det var ju alldeles fel som han sa. Helt korrekt konstaterat av Adam.

27.Studentexamens middag
Denna klass ,som jag var klassföreståndare för,(det hette så då) ordnade sin egen studentavslutningsmiddag på examenskvällen för dem och mig. Två saker som kommer upp i minnet. Det ena var före, när en Eva säger till mig, vi vet vad du tycker om alkohol, men vi hoppas att det är ok att vi har vin i glasen det är ju en studentmiddag, vilken omtanke, självklart var det ok för mig.Vid middagen hamnade jag bredvid en Eva, klassen hade varit på en privatresa till Åland tidigare som jag tackade nej till. Så jag frågade min bordsgranne. Hur var det på Åland och fick till svar Adam och jag badade näck och en uppfordrande blick vad svarar man pådetta? Jag svarade Aj fan jag förstod att jag skulle missa nått.

 28.Olympiadträning
Under ett antal år så träffade vi i Berlin en historia och engelsklärare Manfred som jag blivit bekant med tidigare. I Berlin så är det mycket promenader. En gång gick Manfred och pratade med en Adam som Manfred tyckte såg ut som en nordisk viking, Adam fick också frågan av Manfred om deras lärare tränade för gång i olympiaden.

 29. Otäckt datum
11/9 Al-Quaida attacker World Trade Center i New-York.11/9 ett annat år sitter vi i bussen på väg till Sachsenhausens koncentrationsläger när beskedet om Anna Linds död nyss har kommit, tryckt stämning.

 

 

 

 

 

 

 

Trackback
RSS 2.0